En god vane fra dit sociale liv skader din salgstekst.
Gør det hér i stedet
Du har lært det. Jeg har lært det. De fleste af os bliver opdraget til det.
Og vi lærer det videre til vores børn: Vær høflig. Så langt er vi nok enige.
Men de tillærte venlige, velmenende høflighedsfraser risikerer at ødelægge dit salg, når du fletter dem ind i din salgstekst.
Lad os se på hvorfor
Når du – ude i virkeligheden – vil have andre til at gøre noget for dig, siger du fx: ”Undskyld, vil du være sød og hjælpe mig med at …” Og dét er jo god stil. Emma Gad-fist bump til dig 🤜🤛
MEN DROP DET i din salgstekst. Din læser og potentielle kunde har travlt. Og høfligheder er – hårdt sagt – snirkelsnørklet udenomssnak; som trækker kommunikationen af dit budskab i langdrag.
Så når først du er færdig med at bukke og skrabe dig selvudslettende igennem dit ”det kunne være fint, hvis du bestilte …”, ”jeg håber, det har haft din interesse – og at jeg må have lov til at ringe dig op …” og ”hvis dét lyder som noget for dig, bliver jeg glad, hvis du vil være venlig at booke din plads hos os” – ja, så har kunden for længst mistet tålmodigheden og er smuttet videre til konkurrenten. Sat på spidsen, men sandt.
Jamen hvad så? 🤔
Giv din læser en lodret ordre i stedet, når du vil have hende til at gøre noget bestemt. Brug bydemåde (som jeg netop gjorde): Skær ind til benet – så du tydeligt og forståeligt kommunikerer din hensigt. Ingen kat og varm grød hér.
På marketingsk taler vi også tit om dit call-to-action (CTA), hvor hensigten med din tekst træder tydeligst frem – med en direkte opfordring til læseren: Book, bestil, køb, følg linket, reservér, download, læs mere etc.
Okay. Jeg forstår godt, hvis du synes, den direkte tone lyder kommanderende, påtrængende og … ja, uhøflig.
Men faktisk ER det høfligt at skrive sådan. For du udviser respekt for læserens tid, når du taler uden omsvøb: Det er ærlig, åben og direkte kommunikation. Du fortæller hende, præcis hvad hun skal gøre – så hun ikke er i tvivl. What’s not to like?
Og bare rolig: Uanset hvor meget bydemåde du kaster i hovedet på kunden, afgør hun jo stadig selv, om hun i sidste ende slår til på dit CTA – og dit tilbud. Du bliver altså stadig nødt til at overbevise hende med dine argumenter; at få hende til at se værdien i dét, du skriver.
Så nej, jeg opfordrer dig ikke til grovheder og bandeord i din salgstekst. Vær aldrig uforskammet, blot to-the-point og hudløs ærlig. Dét er faktisk også en slags høflighed …
Sæt i gang. (Sagde jeg så … i bydemåde) 😉
PS: Har du svært ved at få din salgstekst og dit CTA til at være direkte, kontant og tydeligt? Så kontakt mig. Jeg skal nok være høflig.
Jacob
Carsten
Få fat i Tekstremisten
Selv om Carsten er tekst-ekstremist, går han MEST op i, at dit budskab trænger positivt igennem til kunderne ‒ og får dem til at gøre det, du ønsker. Så trods hans sære ”ord-obsession” er han altid på din side gennem hele processen.