Skip to main content

Guide: sådan planlægger du dit marketingår

Forfatter
Lisa
Læsetid
6 min
Dato
20 jan, 2023

Som marketeer er der nok at se til – hvad enten du sidder på bureau eller inhouse. Og med en travl hverdag er en oplagt annoncerings- eller contentmulighed pludselig gået næsen forbi – igen.

Det slipper du for med en årsplan. Planen er en komplet oversigt over dine markedsføringsaktiviteter fordelt ud på året. På den måde kommer du på forkant og kan spare både tid og penge.

Det lyder godt, ikke sandt? Men hvad er hagen, tænker du så?

Du skal give, før du kan få

Og jo, der er en ulempe. Du skal nemlig sætte en del tid af til at starte med. Og det giver god mening, for du skal jo planlægge dine aktiviteter et helt år i forvejen. Og det tager tid at få gjort det ordentligt – særligt det første år, hvor fundamentet skal bygges. Men vi lover dig, at det er tiden værd.

Du vil nemlig stå med et fuldt overblik over alle årets aktiviteter. Du glemmer ikke længere et oplagt opslag på hverken Facebook, Instagram eller TikTok. Og du skal ikke sidde i 11. time og udvikle en forhastet tekst eller rode billeddatabasen igennem for et passende billede.

I stedet kan du forberede dit content til en længere periode. Det giver både højere kvalitet i dit content og sparer ressourcer hen over året.

Er du blevet lun på ideen om din egen årsplan? Det kan godt virke som et lidt uoverskueligt projekt – men frygt ej:  Her får du vores bedste tips til, hvordan du nemt laver din egen unikke årsplan. 

Byg din idébank

  • Kig på kalenderen

    Som med alt andet er det svært at starte med et blankt lærred. Derfor er det første skridt ofte det hårdeste. Vores bedste råd er at søge masser af inspiration, og så ellers ’just do it’. Et nemt sted at starte er at finde relevante højtider og mærkedage – såsom fastelavn, påske, efterårsferie, halloween, jul, nytår osv.

    Og det behøver ikke kun være de store, anerkendte højtider. Der er mange unikke dage og events, som du kan tænke ind i din årsplan. Hvad med venskabsdag? Kaffedag? Eller kvindernes internationale kampdag?

    Det handler selvfølgelig bare om at vælge de events, som er relevante for din virksomhed – og ikke mindst din målgruppe.

  • Sæsonrelevante kampagner og tilbud

    Du kender helt sikkert din virksomheds højsæson – den tid på året, hvor der er allermest travlt, fordi det er lige dér, efterspørgslen på dit produkt eller services er på sit højeste.

    For rejseselskaber er det op til de større ferier, og sælger du blomster, er det Valentines Day. Når du planlægger kampagner, er det vigtigt at starte, før efterspørgslen peaker. Tænk over, hvor længe før du skal ’varme op’, så dit brand allerede er top-of-mind, når behovet melder sig.

  • Employer branding og interne events

    Hvilke aktiviteter finder sted i virksomheden hen over året? Det kan være jubilæer, messer, produktlanceringer etc.

    Og udover de oplagte emner – som er relevante for kunder og potentielle samarbejdspartnere – er rekruttering også et vigtigt fokusområde for næsten alle virksomheder.

    Så husk også at bruge dine kanaler til at give potentielle medarbejdere et indblik i virksomhedens unikke kultur, f.eks. ved at vise ’behind the scenes’ fra dagligdagen eller den årlige firmatur. Overvej, hvilke interne events der er værd at tænke ind i din årsplan.

    Og så er det vigtigt at understrege, at en årsplan ikke skal begrænse det impulsive. Tværtimod. De planlagte aktiviteter skal frigøre ressourcer til at gribe de muligheder, der løbende opstår, så du kan sørge for at lave højaktuelt og relevant indhold.

  • Looking out

    Udover at se indad kan du også hente inspiration i de begivenheder, som er vigtige for dine kunder. Det kan være sportsbegivenheder, såsom Giro d’Italia, Le Mans eller Super Bowl (se oversigt over sportsåret 2023’s store begivenheder). Hvad med festivaler eller større brancheevents?

    Derudover er det oplagt at inddrage emner, som støtter op om din virksomheds mærkesager, såsom miljø, ligestilling eller social ansvarlighed – det kan f.eks. være Pride eller ’Lyserød lørdag’. Indledningsvist behøver du ikke være kritisk. Bare find alle relevante emner, og skriv dem op i en idébank. Så kan du altid sortere og prioritere senere.

    Og selvom du vælger at nedprioritere et emne det ene år, kan det være en god ide at lade det stå i din idébank. Så har du nem inspiration til planen for næste år.

Hvornår – og hvor meget?

Når du har din idébank med potentielle emner, prioriterer du, hvilke du ønsker at gå videre med – og så skal der bestemmes timing og afsættes ressourcer.

For mange af dine emner er timingen formentlig rimelig nem; der skal naturligvis være indhold fra selve begivenheden. I rigtig mange tilfælde skal der også være content inden begivenheden – for at skabe interesse.

Nogle gange starter opvarmningen flere måneder før; det gælder f.eks. op til visse messer eller større kampagneperioder.

Et mindre strategisk emne – f.eks. førnævnte Venskabsdag – kræver derimod kun et opslag på sociale medier på selve dagen. Medmindre du lever af at sælge venindearmbånd, naturligvis.

Så vurdér, om dit content kan få dig tættere på at opnå dine overordnede mål, og lad svaret være basis for, hvor mange ressourcer du skal bruge på det enkelte emne.

Med timingen på plads kan du nu plotte dine ideer ind i selve årsplanen.

Hvis du har mange kanaler at holde styr på, findes der digitale værktøjer til den dynamiske årsplan for multi-channel-marketing. Men du kan også sagtens starte med at arbejde i en kalender – f.eks. Excel eller Google Sheets – og så skifte over til et mere avanceret værktøj, når behovet opstår.

Næsten klar …

SÅ! Nu har du lavet din årsplan og er klar til at tage hul på året. Men selvom du har planlagt efter det hele, kan det stadig føles som en uhåndterlig størrelse at komme rigtig i gang med selve eksekveringen. Så her får du et par tips til, hvordan du går fra plan til udrulning.

Spis elefanten i små bidder

Det er ikke altid, opgaven virker lige overskuelig fra starten – bare se på opgaven med at udvikle årsplanen. Men ligesom i dette tilfælde vil det også hjælpe dig at dele dine mere uhåndterlige opgaver op i små delopgaver.

Giv de enkelte opgaver en deadline, der er både realistisk og fleksibel. Der vil forekomme uforudsete ting, så sæt lidt ekstra tid af, og sørg for, at A altid vil kunne blive færdig før B, så du ikke går i stå eller mister momentum i eksekveringen – og misser den endelige deadline, eller er nødt til at gå på kompromis med kvaliteten.

Så ”lancér medarbejder-portrætserie på LinkedIn” kan blive til:

Uge 1

Engagér den relevante medarbejder fra organisationen

Uge 2

Lav interviewguide

Uge 3

Arrangér og gennemfør videointerviews

Uge 3

Videoredigering & udvikl tekster til opslag

Uge 4

Send opslag til godkendelse ved den pågældende medarbejder

Uge 4

Sæt op på LinkedIn og udgiv

Sådan. Pludselig blev opgaven noget nemmere at gabe over, ikke?

Engagér dine kollegaer

Efter alt dit hårde arbejde med at lave årsplanen, vil det sandsynligvis være dit hjertebarn. Men husk nu; du behøver ikke klare det hele selv. Der vil uden tvivl være andre, der er bedre rustede til at løse nogle af opgaverne, og det skal du ’udnytte’. Så find dig nogle dygtige medsammensvorne, der kan hjælpe dig med at bringe dine planer til live.

Svært ved at komme i gang?

Nogle gange kan det være rart med lidt inspiration til at begynde med – så book et møde, hvis du vil se, hvordan du kommer godt i gang med årsplanen 😀

Strategi rimer på succes

Ændrer dit budskab noget? Rammer din kommunikation målgruppen relevant og sympatisk i hjertet ‒ og pengepungen? Styrker du din markedsposition? Realiserer du i praksis din vækststrategi? Alt dét hjælper vi et væld af virksomheder, brands og brancher med. Skal vi også hjælpe dig?

  • Lisa

    Strategisk rådgiver
  • Jacob

    Kreativ chef
  • Sune

    Bureaudirektør
  • Natasja

    Onlinechef