Skip to main content

Step-by-step guide til kanalvalg

Læsetid
3.10 min
Dato
19 jan, 2023
Kategori

Svært ved at vælge? Brug vores step-by-step guide til dit rigtige Social Media-kanalvalg

Digital markedsføring er altid under udvikling. Vi ser ofte nye platforme, metoder, opkøb og/eller trends komme frem til overfladen, og det er svært at følge med og vurdere, hvilke kanaler der giver mening for ens virksomhed. Det kan på flere måde minde om at blande slik en fredag aften i supermarkedet.

I dette blogindlæg får du et overblik over, hvilke steps du bør gennemgå ved det optimale kanalvalg. Det giver dig de bedste forudsætninger for at få succes på de sociale medier.

Lad os dykke ned i det.

Step 1: Start lavt – vind dem én ad gangen

Mange forretningsejere tror fejlagtigt, at det er bedst at være aktiv på alle sociale medier for at nå ud med sit budskab. Men det er ikke helt sandt. Tanken er god, men i praksis ender det ikke som du havde håbet. I stedet risikerer du ofte at blive mindre synlig på flere medier – i stedet for øget synlighed på nogle få.

Vi anbefaler dig at starte med 1-2 platforme

… og at du efterfølgende udbygger med andre relevante. Læg hellere alle dine kræfter i enkelte medier i begyndelsen – og sigt efter en veletableret tilstedeværelse med stærke kunderelationer, højt engagement og høj brandgenkendelighed.

Kan du stadig ikke sidde stille efter erobringen af de første kanaler? Og ønsker du at udbygge din online tilstedeværelse? Så udbyg på sigt dit Social Media-arsenal med flere kanaler.

Vores klare anbefaling er kvalitet frem for kvantitet – altid.

Når du vælger dine første kanaler, bør du derfor altid overveje, hvor din virksomhed kan tilføre kanalens brugere størst værdi – og så gå efter dét.

Step 2: Ressourcer

Når vi taler om ressourcer, gælder det ikke kun økonomi, men også tid, mennesker og knowhow. Desværre bliver det ofte undervurderet, hvor meget der skal til for at skabe en stærk online tilstedeværelse. Derfor er det vigtigt, at dit arbejde med din Social Media-tilstedeværelse er så let og ukompliceret som muligt. 

Derfor bør du som udgangspunkt spørge dig selv:

  • Kan jeg sætte tid af til at være aktiv på SoMe hver dag? – hvis ja; hvor meget?
  • Der skal produceres indhold enten hver dag, uge eller måned. Hvor meget tid kan jeg tilsidesætte til denne opgave?
  • Har jeg brug for assistance? Kan jeg varetage opgaven på egen hånd?
  • Hvilket beløb har jeg til rådighed til annoncering?
  • Det er vigtigt, at jeg forstår mediet, og jeg sætter mig ind i de opdateringer, udfordringer osv., der kan forekomme. Hvor mange ressourcer i form af penge og tid kan jeg ofre på dette?
  • Besidder jeg den nødvendige knowhow og tekniske evne til at kunne yde arbejdet? – Eller skal jeg outsource det?

Time is key!

Nøglen til den gode tilstedeværelse på sociale medier er tid, tid og atter tid! Netop derfor er du også nødt til at lave det nødvendige forarbejde for at kunne spare tid på længere sigt. En god måde at gøre dette på er at lave en årsplan/årshjul, hvor du kan holde styr og struktur over dine kanaler.

Step 3: Målgruppe

Arbejdet med målgrupper er afgørende for din succes på de sociale medier – det kan dog være svært at finde én opskrift på, hvordan man griber arbejdet an, finder ens kernemålgruppe og hvordan man kommuniker til dem efterfølgende.

Opbyg relevante personaer. Hvad er det nu lige, personaer er for en størrelse?

Personaer er en systematisk tilgang til målgruppebearbejdning, hvor du udarbejder konkrete personer, som svarer til forskellige personer i din målgruppe.

Idéen med personaer er at sætte ansigt på og lære din målgruppe indgående at kende.

Udarbejdelse af forskellige personaer er et utroligt brugbart værktøj til udvælgelse af din virksomheds digitale kanaler. Men det er samtidig vigtigt, at det er fyldestgørende

Du bør derfor stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvor kan jeg finde min målgruppe? Hvilke kanaler benytter de?

  • Hvornår på dagen og/eller ugen er de til stede?

  • Passer det med mig og min tid samt planlægning?

  • Hvad fanger min målgruppes opmærksomhed og får dem til at reagere? Er det informerende indhold eller visuelt indhold osv.?

  • Hvad med mine konkurrenter? Hvilke kanaler bruger de og hvordan?

Det er vigtigt, at du sætter dig i din kundes perspektiv. Overvej, hvordan din drømmekunde agerer på de sociale medier – tag eventuelt udgangspunkt i dig selv som kunde. Hvor langt er din egen adfærd fra din mest optimale kundes? Hvordan bruger du selv de sociale medier – og kan du anvende dén viden i dit kanalvalg?

Resultatet af din persona vil give dit et værdifuldt indblik i, hvilke kanaler der er mest relevante for din virksomhed.

Step 4: Formål

En decideret målsætning eller KPI gør det lettere for dig at planlægge og koordinere din tilstedeværelse på de sociale medier. Hvis du kender dit formål med at være på sociale medier, kan du bedre arbejde dig hen imod dét og skabe succes.

Formålet med din tilstedeværelse bør ikke udelukkende være for at underholde dine følgere. Der bør være en agenda og strategi bag din positionering; som forudsætter flere kunder med øget kundeloyalitet.

Dét er netop pointen med dine markedsførings­indsatser.

Derfor bør du heller ikke nødvendigvis være til stede på alle platforme. Hvis det ikke understøtter din strategi, KPI eller målsætninger, skal du ikke være der.

Step 5: Kommunikation

Nej, du skal ikke bruge din online tilstedeværelse på at snakke om vejret. Det er uden tvivl et interessant emne, men det er ikke dét, folk søger, når de begynder at følge dig. I stedet skal du forsøge at engagere din målgruppe og fortælle dem noget, de ikke allerede ved. Det kan være relevante nyheder, fakta og statistikker om din forretning.

“Branding, promotion, value”-tankegangen

At finde den rette balance mellem alle disse forskellige typer af indhold kan være udfordrende. Det handler om at skabe en interesse og et engagement, som forhindrer, at folk bliver trætte af at følge dig – og om at få nye til at stoppe op ved dit opslag.

Det betyder, at du skal have et bredt udvalg af indhold, som du løbende kan udgive. Det skal være en blanding af det, der er mest interessant og aktuelt for din målgruppe.

Som tommelfingerregel kan du kommunikere efter “branding, promotion, value”-tankegangen. Idéen bag dén er, at du skal kommunikere
45% branding-relateret indhold, 40% promotion-relateret indhold og 15% value-relateret indhold.

  • Branding

    BRANDING er alt, hvad der illustrerer din virksomheds og dit brands personlighed og identitet. Det kan være din virksomhedsvision, kundecases, oplevelser og historier eller anmeldelser. Det kan være hvad som helst, der tillægger dit brand og dit navn en værdi. Succesfulde brandingstrategier får dine følgere til at føle sig tiltrukket af din virksomhed.

  • Promotion

    PROMOTION vedrører alt, der har en direkte tilknytning til dit produkt eller din ydelse. Med andre ord er det direkte reklame for dét, du tilbyder. Det er hér, du som regel vil bede dine følgere om at købe produktet, deltage i konkurrencen eller signe-up via e-mail.

  • Value

    VALUE er dét, du deler, som influerer og forandrer folks liv, situation eller virksomhed i en positiv retning. Det kan også være noget, du giver gratis – eller indhold fra andre, du deler med dine følgere. Value er med til at gøre din virksomhedsprofil mere attraktiv og resulterer i, at folk kommer tilbage til din side.

Uanset om du benytter dig af branding, promotion eller value, er det vigtigt, at dit indhold er af høj kvalitet – og at du formidler dit budskab simpelt og lækkert. Lev efter Bill Gates’ udtryk: “Content Is King”.

Step 6: Kanalvalg

Nu er det tid til, at du skal vælge. De overvejelser, du har gjort dig ovenfor, bør være et godt udgangspunkt til valg af kanal.

Det er dog vigtigt at pointere, at der ikke findes et endegyldigt rigtigt valg for hvilken kanal, der er bedst suited til en bestemt type virksomhed, branche eller produkt. Samtidig skal du også huske, at de digitale medier er i konstant udvikling – og lærer utrolig meget fra hinanden. Dét kan betyde, at din ønskede målgruppe på et tidspunkt flytter fra det ene medie til det andet.

Netop derfor er det vigtigt, at du vedligeholder din online tilstedeværelse og holder dig up to date med opdateringer og potentielle ændringer i industrien.

Det kan som sagt virke uoverskueligt – men med tålmodighed, en god bund, planlægning og tid er du på rette spor.

Vi har naturligvis også taget et valg om vores tre primære kanaler. Følg os hér