Skip to main content

Meta titles & descriptions

Hvad er Meta Titles (Title Tags)?

Når du benytter søgemaskiner, såsom Google, til at finde frem udbydere af produkter, tjenester eller andet indhold du har brug for, bliver du præsenteret for en række hjemmesider med unikke tekster der beskriver hvorfor dit klik skal falde på netop dem.

Det er kort beskrevet overskrifter og beskrivelser der fungerer som hjemmesidens ansigt udadtil, med målet om at fange din opmærksomhed i søgeresultaterne. De spiller derfor en afgørende rolle for om din hjemmeside ”vinder” trafikken frem for konkurrenterne.

Hvad er Meta Descriptions?

Meta descriptions er de korte beskrivelser af indholdet på din webside der fremvises direkte under overskriften i søgeresultaterne. I denne sektion har du mulighed for at benytte noget mere tekst end i overskriften, og er derfor med til at understøtte de vigtigste budskaber og værdier du har fremhævet dig selv med i dit title tag. Det giver derfor dine potentielle kunder og brugere af din hjemmeside en dybere forståelse for hvad du kan tilbyde. En velskrevet meta description kan i høj grad være med til at skabe mere blikfang og dermed mere trafik til din side.

Hvordan arbejder du med Meta Titles og Meta Descriptions?

Udarbejdelsen af dine meta titles bør være understøttet af en grundlæggende strategi for hvad du gerne vil opnå synlighed på, og hvilke værdier du gerne vil fremhæve overfor forbrugerne.

For at gøre processen mere overskuelig kan du overveje følgende trin i processen.

  1. Research og søgeord:

For at udarbejde både stærke og relevante meta titles, kræver det at du forstår din målgruppe, deres behov og måden de tænker, når de søger efter dine produkter. Derfor er det særligt relevant at understøtte gennemgangen og opbygningen af dine meta titles med en søgeordsanalyse. Med denne, får du indblik i hvordan brugerne foretager deres søgninger og hvilke søgeord du bør inddrage, for at få den største bid trafikpotentialet – Hvis du vel at mærke får opbygget din synlighed.

  1. Præcis og engagerende:

Dine meta titles skal være præcise, men samtidig indbydende. Brug USP’er og skab interesse hos brugerne, så de har lyst til at klikke på netop dit link fremfor konkurrenternes. Har du et unikt sortiment, tilbyder du en skarp pris, er dit serviceniveau helt sublimt eller har du andre salgspunkter der gør, at netop DU bør være kundens valg? Dette bør indgå i dit title tag, men husk: Dit title tag bør kun være mellem 50-60 tegn for at sikre, at det vises korrekt i søgeresultaterne, så der er ikke plads til en længere fortælling – Det kræver derfor, at din udformning er meget præcis.

Google opgør dog ikke længden af dine title tags og descriptions i tegn, men faktisk i pixels, for at få den helt præcise størrelse. Er du i tvivl om hvorvidt du lever op til begrænsningerne, kan du benytte det gratis værktøj, CTR-Tool, fra Storybase.

  1. Unikke Meta Descriptions:

Det kan være en større mundfuld at skulle gennemgå samtlige landingssiders meta descriptions, men både for dine forbrugeres skyld, og for at leve op til Googles forventninger, bør hver side på din webside have en unik meta description. Udnyt muligheden i dine metadescriptions for at uddybe dit indhold og værdien af dine landingssider.

  1. Call to Action (Handlingsopfordring):

Inkluder en CTA i dine meta tags, for at motivere brugerne til at klikke på dit link. Dette kan være noget som “Læs mere”, “Køb/bestil online”, “Få en gratis prøveperiode”, osv.

  1. Test og optimer:

Overvåg resultaterne af ændringerne på dine landingssider, bl.a. ved at analysere søgeordsplaceringerne, trafikken, klikraterne og konverteringer fra søgeresultaterne. Hvis du ikke ser de ønskede resultater, kan du foretage justeringer i dine meta titles og meta descriptions og teste igen.

Meta titles og meta descriptions er altså små, men kraftfulde elementer af SEO, der kan gøre en stor forskel i din online synlighed. Ved at mestre disse grundlæggende teknikker og bruge dem strategisk, kan du øge din websides placering i søgeresultaterne og tiltrække mere trafik til dit websted. Husk, at en velskrevet meta title og meta description ikke kun er til gavn for søgemaskiner der skal vurdere din plads i resultaterne, men også for potentielle besøgende, der søger relevant og engagerende indhold. Hav begge i mente, men fokuser altid på dine potentielle besøgende fremfor søgemaskinen selv – Google vægter de kundeoptimeret resultater højt, så kan du skabe en tilfredsstillende oplevelse for brugerne, belønner Google dig i højere grad med bedre placeringer.

Mangler du stadig at få svar?
Vi står klar til at svare på dine spørgsmål. Skriv til os og vi vender hurtigt tilbage til dig.