Skip to main content

Salgs- og leveringsbetingelser for Bureauet A/S

Aftalegrundlag:

Nedenstående salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse mellem kunden (bestilleren) og Bureauet A/S (leverandøren) i det omfang, de ikke fraviges ved udtrykkelig aftale herom imellem parterne.

§1 Tilbud og aftale

Pkt. 1. 1. Tilbud er bindende for leverandøren i 14 dage fra tilbuddets dato at regne. 

Pkt. 1. 2. Aftale er indgået, når bestillerens accept er modtaget skriftligt af leverandøren. 

Pkt. 1. 3. Har bestilleren anmodet leverandøren om at udarbejde konceptudvikling, kreative oplæg, webdesign, originalmateriale m.m., er leverandøren berettiget til at få dette arbejde betalt. 

Pkt. 1. 4. Tilbuddet er betinget af, at: 

  • Materiale og processer kan bearbejdes maskinelt som forudsat i tilbuddet.
  • Bestilleren ikke forlanger arbejdet udført i delleverancer i stedet for én samlet leverance som anført i tilbuddet.
  • Det af bestilleren fremsendte materiale svarer til leverandørens afgivne tilbud.

§2 Pris

Pkt. 2. 1. Alle priser er ekskl. Moms, levering og gebyr.

Pkt. 2. 2. Såfremt der i tiden frem til leverancens gennemførelse er indtrådt stigninger i materialepriser, offentlige afgifter, driftsomkostninger eller i øvrige omkostninger, er leverandøren berettiget til at regulere prisen med sådanne dokumenterede stigninger. 

Pkt. 2. 3. Har bestilleren anmodet leverandøren om at udarbejde skitser, layout, rentegning, tekstforslag, analyser, prøvetryk m.m., er leverandøren berettiget til at få dette arbejde betalt. 

Pkt. 2. 4. Priser i fremmed valuta er baseret på den på tilbuds- eller ordrebekræftelsesdatoen gældende valuta i danske kroner. Leverandøren forbeholder sig ret til ved kursændringer før betaling at ændre prisen tilsvarende.

Pkt. 2. 5. Ud over den tilbudte eller aftalte pris er leverandøren berettiget til at kræve betaling for:

  • Ekstraarbejde som følge af at det grundmateriale, bestilleren har givet leverandøren, viser sig at være ufuldstændigt, uegnet eller mangelfuldt.
  • Ekstraarbejde som følge af at bestilleren rekvirerer rettelser eller ændringer i det leverede materiale, efter at arbejdet er påbegyndt.
  • Ekstraarbejde som følge af at bestilleren foretager flere korrekturer end aftalt i tilbuddet.
  • Ekstraarbejde som følge af at bestilleren foretager korrektur efter godkendelse.
  • Overarbejde og andre foranstaltninger som aftales med bestilleren efter aftalens indgåelse.
  • Opbevaring, udlevering, håndtering og forsendelse af bestillerens digitale eller analoge materiale og værktøj efter levering har fundet sted.
  • Ekstraarbejde som følge af at aftalen ikke kan gennemføres i en kontinuerlig produktion grundet bestillerens forhold.
  • Ekstraarbejde og overarbejde som opstår fordi bestilleren ikke overholder aftalte deadlines.

Pkt. 2. 6. Ved køb af websites og webshops leverer Leverandøren et færdigt produkt baseret på den indgåede aftale. Eventuelle ændringer eller justeringer efter levering kan medføre yderligere omkostninger

§3 Miljøtilæg

Pkt. 3.1 Leverandøren arbejder miljøbevidst og har fokus på en bæredygtig produktion. Derfor pålægges hver faktura et miljøtillæg. 

Miljøtillægget dækker nogle af de udgifter virksomheden har til blandt andet miljøtilsyn, certificeringer, energiafgifter mv.

§4 Levering

Pkt. 4. 1. Levering finder sted på det tidspunkt, der er aftalt med bestilleren, dog med forbehold for forsinkelser eller forhindringer, der skyldes:

  • Bestillerens handling eller undladelse.
  • De i pkt. [9. 1.] nævnte omstændigheder.

Pkt. 4. 2. Ved disse forsinkelser har Leverandøren ret til en forlængelse af leveringstiden eller til at hæve aftalen.

Pkt. 4. 3. Hvis en begivenhed som ovenstående bevirker, at opfyldelse af leverandørens leveringsforpligtelser fordyres, er leverandøren forpligtet til at opfylde leveringsforpligtelserne, såfremt bestilleren erklærer at ville betale den af leverandøren beregnede merpris.

Pkt. 4. 4. Såfremt der ikke er aftalt noget tidspunkt for levering, bestemmer leverandøren leverings-tidspunktet.

Pkt. 4. 5. Ved websites og webshops anses leveringen foretaget ved projektets afslutning. Evt. resterende arbejde hos bestilleren, såsom indlægning af indhold, begrænser ikke projektets afslutning hos leverandøren.

§5 Betaling og annullering

Pkt. 5. 1. Betaling sker enten på den dato, der på tilbud, ordrebekræftelse eller faktura angives som sidste rettidige betalingsdag.

Pkt. 5. 2. Der påløber rente fra forfaldsdagen med leverandørens til enhver tid gældende rente.

Pkt. 5. 3. På leverandørens anmodning er bestilleren til enhver tid pligtig at stille bankgaranti til sikkerhed for betaling.

Pkt. 5. 4. Ved udeblivelse af betaling efter skriftlig rykkerprocedure, forbeholder leverandøren sig retten til anmeldelse hos RKI og Grafisk Arbejdsgiverforening.

Pkt. 5. 5 Leverandøren er berettiget til øjeblikkeligt at stoppe kundens drift og hosting af projektet og ophæve samarbejdet, samme dag kunden sendes til Advokat for retslig inkasso. Under ingen omstændigheder kan der i tilfælde af ophævelse, eller hvis der stoppes for kundens projekt, kræves tilbagelevering af ydelser og drift eller tilbagebetaling af betalinger til den misligholdende part for så vidt angår perioden forud for tidspunktet for ophævelsens meddelelse.

Pkt. 5.6. Ønsker kunden at annullere en opgave efter igangsættelse, er kunden forpligtet til at betale for alt udført arbejde.

Pkt. 5.7. Eventuelle omkostninger forbundet med aflysningen betales af kunden, herunder bl.a. forpligtelser vedr. den planlagte produktion som Leverandøren eller dennes underleverandører hæfter for.

Pkt. 5.8. Begge parter har forpligtet sig til at begrænse omkostningerne i forbindelse med en annullering.

§6 Ejendomsret, ophav, markedsføring m.v.

Pkt. 6. 1. Leverandøren har ejendomsret og immaterialret til resultatet af aftalen. Kunden opnår brugsret hertil, når betaling, jf. §5, er opfyldt. Har Leverandøren benyttet grafik el.lign. fra 3. parts leverandører (Shutterstock el.lign.), mister kunden brugsretten dertil ved ophør af en aftale, medmindre andet er aftalt.

Pkt. 6. 2. Leverandøren kan, medmindre andet er aftalt, gøre brug af kundens kendetegn og leverede ydelser som led i egen markedsføring, forudsat at det sker loyalt og under iagttagelse af fortrolighedsforpligtelsen. Kunden skal informere leverandøren, såfremt Leverandøren ikke må anvende kundens kendetegn og leverede ydelser.

§7 Forsinkelse

Pkt. 7. 1. Indtræder forsinkelse, er bestilleren med det af pkt. [4. 1.] følgende forbehold kun berettiget til at hæve aftalen, såfremt han samtidig med aftalens indgåelse har præciseret betydningen af, at levering sker til nøjagtig bestemt tid.

§8 Reklamation- og undersøgelsespligt

Pkt. 8. 1. Reklamation skal ske skriftligt og senest 5 arbejdsdage efter levering af en ydelse eller delydelse har fundet sted. For mangler, som ikke kan opdages ved omhyggelig undersøgelse, skal reklamation ske senest 5 arbejdsdage efter, at fejlen/manglen ved almindelig agtpågivenhed kunne være opdaget. Undlades reklamation eller reklamerer bestilleren for sent, mister bestilleren adgangen til at gøre manglen gældende. Leverandøren er berettiget til at afhjælpe en mangel, såfremt dette kan ske inden for rimelig tid.

Pkt. 8. 2. Leverandøren har intet ansvar for fejl, som bestilleren ikke skriftligt har rettet i korrektur, herunder tekster, design, billeder, print, digitale informationer, prøvetryk og lignende.

Pkt. 8. 3. Bestilleren er ikke berettiget til prisafslag eller til at nægte at modtage det bestilte ved mindre afvigelser fra godkendt prøve eller aftalt specifikation.

Pkt. 8. 4. Leverandøren har ret til en mer- eller mindrelevering på indtil 10% af aftalt oplag. I de tilfælde hvor papir eller andet materiale er fremstillet specielt til ordren af andre end leverandøren, har leverandøren ret til en rimelig mer- eller mindrelevering ud over 10% af aftalt oplag, dog højst svarende til materialeleverandørens leveringsbetingelser.

Pkt. 8. 5. Leverandøren hæfter ikke for fejl eller mangler, der kan henføres til, at bestilleren selv tilvejebringer papir eller andet til leverancen. Dette gør sig også gældende i forhold til tekstarbejde, billedmateriale, data el.lign.

Pkt. 8. 6. Leverandøren er uden ansvar for fejlplacering af klæbede eller indlagte elementer, såfremt bestilleren ikke skriftligt har givet leverandøren nøjagtig instruktion om disses placering.

Pkt. 8. 7. Leverandøren giver ingen garanti for manglende eller dublerede numre ved leverancer indeholdende nummererede arbejder. Ved leverancer indeholdende arbejder, som er nummererede ved modtagelsen, beregnes eventuelle rettelser af numre ekstra.

§9 Ansvar

Pkt. 9. 1. I tilfælde af forsinkelse og i tilfælde af mangler ved det leverede har leverandøren intet ansvar, hvor forsinkelsen eller manglen skyldes:

  • Nedbrud i systemer.
  • Mangel på materiale fra eksterne parter eller bestilleren.
  • Arbejdskonflikter af enhver art.
  • I øvrigt enhver omstændighed som leverandøren ikke er herre over, såsom brand, vandskader, naturkatastrofer, krig, mobilisering eller uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, rekvirering, beslaglæggelse, oprør, uroligheder, valutarestriktioner, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner på drivkraft, eksport- og importforbud og anden lignende force majeure-situation.

Pkt. 9. 2. Forsinkelse eller mangelfuld leverance er omfattet af den i pkt. 8.2. omhandlede ansvarsfrihed, hvis årsagen til underleverandørens forsinkelse eller manglende udførelse er en af de i pkt. 8. 2. nævnte omstændigheder eller virksomhedens ophør.

Pkt. 9. 3. Leverandøren hæfter ikke for bestillerens driftstab, tab af avance eller andet indirekte tab, herunder tab som følge af bestillerens retsforhold over for tredjemand, jf. dog pkt. 8. 1., i tilfælde af forsinkelse eller mangler ved det leverede.

Pkt. 9. 4. Leverandøren er ansvarlig i tilfælde af, at et leveret produkt forårsager personskade eller volder skade på ting, hvis den pågældende genstand efter sin art sædvanligvis er beregnet til ikke – erhvervsmæssig benyttelse og hovedsagelig er anvendt af skadelidte i overensstemmelse hermed. Leverandøren er kun ansvarlig for erhvervstingskade, hvis det dokumenteres, at skaden skyldes, at han eller hans folk har begået fejl, der ikke burde have været afværget ved bestillerens kontrol af de leverede produkter. Leverandøren er dog aldrig ansvarlig for skade, der forvoldes på bestillerens eller andres produktion, på produkter der emballeres i/etiketteres med de leverede produkter eller på ting, i hvis fremstilling disse produkter indgår, medmindre det dokumenteres, at der fra leverandørens side er handlet med grov uagtsomhed. Leverandøren hæfter aldrig for driftstab, avancetab og andet indirekte tab. I tilfælde af at leverandøren i anledning af en erhvervstingskade bliver pålagt et ansvar over for tredjemand, der rækker ud over de fastsatte grænser for leverandørens ansvar, er bestilleren pligtig til at holde leverandøren skadesløs herfor såvel som for sagsomkostninger.

Pkt. 9. 5. Leverandøren har intet ansvar for bestillerens manglende hjemmel til reproduktion, mangfoldiggørelse eller udgivelse af skrift, billeder, tegninger, mønstre, illustrationer, tekster, varemærker, andre forretningskendetegn og øvrigt vareudstyr, derunder formgivning eller andet, der kan være underkastet tredjemands rettigheder.

Pkt. 9. 6. Leverandøren har intet ansvar for tab eller beskadigelse af ejendom, som f.eks. originaler, materialer o. lign., som ikke er leverandørens, men som er overladt denne af bestilleren med henblik på løsning af en aftalt opgave eller med henblik på opbevaring, herunder på opbevaring af arbejder leverandøren har udført.

Leverandøren er dog ansvarlig, såfremt det godtgøres, at tabet eller beskadigelsen skyldes grov uagtsom adfærd udvist af leverandøren eller hans folk. Bestilleren må selv sørge for forsikring af genstanden imod skade og undergang.

Pkt. 9. 7. Kundens brug af sit produkt og af leverandørens ydelser i øvrigt sker i enhver henseende på kundens eget ansvar og risiko. Leverandøren påtager sig intet ansvar for indholdet, herunder rigtigheden, lovligheden, lødigheden m.m. af de informationer, som kunden modtager eller transmitterer via Internettet.

Pkt. 9. 8. Leverandøren påtager sig intet ansvar for uvedkommendes overvågning eller opsamling af eller adgang til kundens trafik eller data.

Pkt. 9. 9. Leverandøren fraskriver sig ansvaret for enhver skade og ethvert tab, som kunden lider i forbindelse med kundens abonnement, herunder brug af eller manglende mulighed for brug af kundens driftsprodukt eller leverandørens ydelser i øvrigt, uanset den nærmere baggrund herfor, medmindre leverandøren har handlet forsætligt til skade for kunden eller groft uagtsomt.

Leverandøren fraskriver sig således ansvaret for direkte tab og indirekte tab, herunder driftstab, følgeskader, tab af data og retablering af data. Hvis leverandøren skulle blive holdt ansvarlig for kundens brug, skal leverandørens ansvar i videst mulige omfang være begrænset til et beløb svarende til den af kunden betalte driftspris for den gældende driftsperiode.

§10 Underleverandør

Pkt. 10. 1. Leverandøren er berettiget til helt eller delvis at lade arbejde udføre hos underleverandører.

§11 fortrolighed

Pkt. 11.1. Parterne forpligter sig til under og efter et samarbejde at behandle viden om hinanden fortroligt og i overensstemmelse med GDPR.

Pkt. 11.2. Leverandøren er forpligtet til at behandle alle oplysninger i relation til opgaven og kunden fortroligt, og anvender kun oplysningerne til det formål, som der er aftalt jf. §1.

§12 Periodiske skrifter/vedvarende kontraktarbejde

Pkt. 12. 1. Hvis der med bestilleren af periodiske skrifter/vedvarende kontrakter ikke er truffet anden aftale, gælder en skriftlig opsigelsesfrist på 3 måneder.

§13 Hosting og ansvar

Pkt. 13. 1. Såfremt Leverandøren og Bestilleren indgår aftale om hosting af Bestillerens hjemmeside(r), er Bestilleren ansvarlig for at holde loginoplysninger sikre.

Pkt. 13.2. Såfremt Leverandøren og Bestilleren indgår aftale om hosting af Bestillerens hjemmeside(r), vil hostingen være underlagt de aftalte hostingvilkår jf. §1.

Pkt. 13. 3. Hostingaftalen forlænges automatisk, medmindre andet er aftalt eller hvis den opsiges af enten Leverandøren eller Bestilleren jf. pkt. 13. 4.

Pkt. 13. 4. De aftalte hostingpriser, som er aftalt jf. §1kan kan reguleres efter vedtægterne i §2.

Pkt. 13. 5 Aftalen kan opsiges med et varsel på 1 måned til udgangen af en måned. Såfremt Bestilleren opsiger aftalen med Leverandøren, skal Bestilleren skriftligt meddele dette pr. mail til Leverandøren.

Pkt. 13.6. Bestillerens brug af hostingløsningen sker i enhver henseende på eget ansvar.

Pkt. 13.7. Leverandøren er ikke erstatningsansvarlig i nogen henseende, herunder for tabt avance, tab af goodwill eller andre indirekte tab, som Bestilleren måtte lide som følge af hostingløsningen jf. §9.

Pkt. 13.8. Uanset ovenstående, er Leverandørens samlede ansvar dog begrænset til 15 % af Bestillerens årlige fakturabeløb for hosting.

§14 Driftsikkerhed

Pkt. 14. 1. Leverandøren forbeholder sig ret til uden varsel at begrænse eller indskrænke adgangen til et projekt eller omfanget af de ydelser, som indgår i driften, i det omfang leverandøren anser sådan begrænsning for nødvendig af hensyn til drifts- og/eller sikkerhedsmæssige forhold.

Pkt. 14. 2. Leverandøren er ikke ansvarlig for omkostninger ved eventuelt nedbrud på server eller ved hacking.

§15 Abonnementer

Pkt. 15.1. For samtlige abonnementsaftaler såsom, men ikke begrænset til, websupport, SEO, Google Ads, Meta Ads, LinkedIn Ads, e-mail marketing, ongoing organiske opslag og ongoing bannerproduktion er der en bindingsperiode på løbende måned plus én måned, medmindre Parterne har aftalt en anden bindingsperiode i §1. I bindingsperioden er aftalen af begge Parter uopsigelig.

Pkt. 15.2. For samtlige abonnementsaftaler såsom, men ikke begrænset til, websupport, SEO, Google Ads, Meta Ads, LinkedIn Ads, e-mail marketing, ongoing organiske opslag og ongoing bannerproduktion, fornyes abonnementsaftaler automatisk hver måned, medmindre andet er aftalt jf. §1.

Pkt. 15.3. Aftalen kan først opsiges efter udløbet af bindingsperioden på løbende måned plus én måned. Efter bindingsperiodens udløb, kan aftalen opsiges med et varsel på 1 måned til udgangen af en måned. Såfremt Bestilleren opsiger aftalen med Leverandøren, skal Bestilleren skriftligt meddele dette pr. mail til Leverandøren.

Pkt. 15.4. Såfremt aftalen opsiges af enten Bestilleren eller Leverandøren, ophører adgange samt tilkoblinger af værktøjer og 3. parts systemer, som Leverandøren benytter til at levere indholdet i den indgåede aftale, ligeledes.

§16 Købeloven

Pkt. 16. 1. Dansk lovgivning herunder Købeloven finder anvendelse på nærværende aftale i det omfang, retstilstanden ikke er fastlagt i aftalens tekst eller i nærværende salgs- og leveringsbetingelser. En eventuel tvist vedrørende aftalens fortolkning eller vilkårenes opfyldelse og håndhævelse kan alene indbringes for danske domstole i overensstemmelse med danske værnetingsregler.